The CityGirl

'Always be yourself. Unless you can be a Unicorn. Then always be a Unicorn.'

På 2 hjul og 4 poter

Teoretisk set har jeg ikke brug for en bil. Det ved jeg godt. Og siden jeg tog afsked med Miss M, har jeg virkelig prøvet at leve uden en bil.
I tre ugers tid (Miss M var nødt til at flytte hjem til min kammerat inden hun blev solgt) har Dexter og jeg kørt på den reneste energi og kun transporteret os selv rundt på 2 hjul og 4 poter.

Og det er faktisk også gået rigtig godt. Specielt efter jeg fik pumpet min cykel, og fandt ud af, at jeg slet ikke var i så dårlig cykel-form, som det ellers syntes.
Men 2 hjul og 4 poter har bare begrænsninger. Der er bare en grænse for dels hvor langt jeg gider cykle, og dels hvor langt Dexter både kan og gider løbe.

Så gik jeg online og tjekkede lidt på hvordan det egentlig så ud med priser og rejsetid, hvis jeg virkelig skulle kaste mig ud i at tage det offentlige. Og hvis jeg skulle tage ud til mine forældre med Dexter, ville det tage lidt over en time og koste os 48 kroner (30 kroner, hvis Dexter var i en taske. Og det ved vi jo godt allesammen ikke kommer til at ske!). One way. Versus 10-15 minutter og et par dråber benzin i en bil. Jeg kunne selvfølgelig få det en smule billigere, hvis jeg købte et Rejsekort til Dexter….

Endnu engang var jeg tilbage til den evige konklusion, at offentlig transport i Danmark bare ikke kan betale sig. Det kan hverken konkurrere på pris eller tid, og så orker man ikke rigtig.

Problemet var bare, at jeg ikke jo heller ikke havde råd til at købe en ny bil. Når man er på dagpenge, kan man ikke løse sine I-landsproblemer på den måde. Så Dexter og jeg cyklede videre, mens jeg mentalt prøvede at forberede mig på, at både Dexter og jeg skulle have et Rejsekort og at det var slut med eskapader ud af byen.

i-landsproblemer

Heldigvis syntes mine forældre, at det var lidt synd for os, at vi skulle leve uden bil og har lånt mig penge til en ny. Den kommer imorgen. Og jeg kan næsten ikke vente!

For det er bare ægte i-landsproblematik at nedgradere på visse ting. Når man først har haft bil, så kan man ikke rigtig leve uden. Ligesom hvis man først har haft en espressomaskine, så kan sgu heller ikke bare drikke filterkaffe igen.
Og når man er luksushund, så kan man ikke rigtig magte, at man bliver hentet på cykel efter at være blevet passet og enten skal gå hjem eller klemmes ned i en alt for lille cykelkurv.

Previous

Goodbye Miss M

Inkl. nævenyttig kørelærer

2 Comments

1. Margrethe Jensen

Og det er så MEGET i-landsproblemer og du har så MEGET ret.
    Kørte med tog i 1 1/2 år plus, henover to vintre. Det frøs – 15g eller mere. Den gamle smukke provinsbanegård var forlængst lukket ned og stod til leje for liberalt erhverv og vi der ventede på toget stod udenfor de tomme lokaler og frøs.
    Hver fu**ing morgen kl 6.58 tænkte jeg på dem der sagde: “vi skal bruge offentlig transport” og fandt nye alternative måder at slå dem ihjel på.

• The CityGirl

Det er SÅ meget I-landsproblemer ;-)
      Men det er også ret grotesk at I sådan et fint, fint I-land, som vi har, at vi har så absurd dårlig offentlig transport.
      Hvis det bare var tilnærmelsesvis konkurrencedygtig med en bil i myldretidstrafik, så ville jeg i hvert fald overveje det. Hvis det kunne betale sig, så ville jeg have det fint med min cykel og tog og bus. For jeg ville faktisk gerne støtte op om offentlig transport og mindske bilismen og alt det der. Men det skal ikke betyde, at jeg skal bruge timevis af spildtid og alt for mange penge.

Dengang jeg frekventerede Odense ret ofte, kiggede jeg jævnligt på togbilletter, men der var aldrig nogen billige. Tilnærmelsesvis kunne jeg få en returbillet, der kostede næsten det samme som at tage bilen, inkl. bro. Men det ville jo stadig tage længere tid. Derfor vandt bilen. Det er så åndssvagt.

Din historie bekræfter mig jo bare – desværre. Jeg håber du fandt nogle gode alternative metoder; der er nok nogle i Helvede, der kan bruge den liste. For jeg tror der findes et helt særlig sted i helvede til de mennesker, der er ansvarlige for den ringe offentlige transport i vores land ;-)