The CityGirl

'Always be yourself. Unless you can be a Unicorn. Then always be a Unicorn.'

En utroværdig historie

Så skal vi til det igen – eller vi er faktisk i gang. Med det der påske, og den evigt tilbagevendende leg med at finde ud af, hvad der egentlig gik for sig i de her dage.

Og der er jo noget galt med historiefortællingen og formidlingsevnen fra kirkens side, når jeg stadig ikke, efter 33 år, har styr på det her hændelsesforløb. Jeg ville bare virkelig være et dårlig vidne i den her sag, men jeg hælder altså til, at det er kirken, der har fucket det op ved at kalde dagene mærkelige ting og generelt forsøge at pådutte os en lettere utroværdig historie. Hvorfor skulle jeg ellers ikke kunne huske det?

Pt. har jeg efter 33 år fået min hjerne til at huske:

  • Palmesøndag: Jesus ankommer. Noget med palmeblade.
  • Skærtorsdag: Jesus vasker de andres fødder (But why?!). Dette er ikke en helligdag i Sverige. (Jeg ved ikke hvorfor jeg ved det.)
  • Langfredag: Var en bitter dag
  • Lørdag: Butikkerne har åbent
  • Påskesøndag: Jesus skrider fra korset?
  • 2. påskedag: Påskefrokost
  • Kristi Himmelfart: Jesus farer til himmels efter 40 dages slendrian. I øvrigt den mest irriterende helligdag, fordi den ligger på en torsdag. Fredag ville jo have været at foretrække.
  • Pinse: Vi fik helligånden. Ingen ved hvorfor. Og slet ikke, hvorfor Helligånd skal hedde noget med Pinse.

Og hvordan påskelam, påskeæg og påskefrokoster har en sammenhæng med ovenstående virker jo bare ovenud mærkeligt. Uden at have googlet det (igen igen), så skyder jeg på, at vi her har gang i noget hedensk fest, som vi i bedste stil kommer ned i gryden med påske – så vi er helt sikre på, at ingen har en jordisk chance for at huske hvad de her ting egentlig går ud på.

Egentlig er jeg tilbøjelig til at konkludere, at kirken har et gevaldigt kommunikationsproblem, når jeg efter 33 år stadig ikke kan det her – og virkelig har brug for en kommunikationskonsulent. Jeg er arbejdsløs om lidt, så I ringer bare. Så skal jeg nok få den her historie til at virke en kende mere troværdig!

Previous

Just sayin’ …

Next

Hvad vi lærte i Påsken

4 Comments

  1. Måske du skulle have fulgt lidt med i Kristendomstimerne? :-D Du får lige en lille update – jeg ved ikke hvorfor, jeg er ikk kristen som sådan, og går kun i kirke til vigtige begivenheder, men jeg kan min kristendom.. :-D Men kan da fortælle dig at påsken stammer fra en gammel jødisk tradition, hvor man fejrede jødernes befrielse fra slaveriet i Egypten, og de begyndte deres vandring tilbage til det land vi i dag kender som Israel. Det skete lang tid før Kristi fødsel.
    Når kristne i dag fejrer påske skyldes det at Jesus blev dømt og henrettet midt under den jødiske påskefest.
    Den kristne påske begynder med Palmesøndag hvor vi mindes Jesus kom til Jerusalem, hvor han bliver modtaget af PALMEviftende tilhængere. Skærtorsdag er til minde om det sidste måltid som Jesus fejrede sammen med sine disciple. Langfredag er mindedagen for selve Jesus død og påsken kulminerer så selve Påskedag som fejres for Jesu opstandelse… Det lyder til du har forstået det med Kr. Himmelfartsdag… ;-) Ellers så smut da lige til gudstjeneste her i påsken… :-) God påske – p.s. Pinsen er vist noget med pinsel og pilatus…

    • The CityGirl

      Tak for brush-up – men problemet er jo, at til næste år så kan jeg ikke huske det igen. Derfor må der jo være noget fundamentalt galt med den historie, siden jeg (og mange andre) har så svært ved at huske den ;-)

      Og fulgte skam med i kristendomstimerne, men de var begrænset til 1. klasse, hvor vi sad og tegnede mens Fru Thykær læste historier op. Hyggeligt, men ikke noget man som sådan kunne bruge til noget :-)

  2. Fnis. Bliv buddhist. Historierne er nemmere ;-)

    • The CityGirl

      Kunne være en overvejelse værd – har de flere helligdage aka. fridage? ;-)

Comments are closed.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén